• Imprimeix

Es constitueix el Consell Assessor del Programa Margalida Comas i Camps per a la millora de la docència i l'aprenentatge a la universitat

Torna
Divendres, 28 de setembre de 2018
Consell Assessor Margalida Comas

Consell Assessor Margalida Comas

El Programa Margalida Comas i Camps per a la millora de la docència i l’aprenentatge a la universitat ha celebrat avui la reunió constituent del Consell Assessor, format per un representat de cada universitat del sistema català, i que té, entre les seves funcions, la supervisió de les accions del programa que s’han iniciat enguany, així com la revisió i aprovació dels seus informes i recomanacions.
 
La reunió ha comptat amb la participació del secretari d’Universitats i Recerca, Francesc Xavier Grau, del director del programa, Josep-Eladi Baños, i del secretari general de Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), Lluís Baulenas.
 
El secretari Grau ha destacat “l’esperit transversal i de col·laboració amb i entre universitats” del Programa Margalida Comas i Camps per tal “d’adequar els mètodes docents i d’aprenentatge” a l’educació superior. En aquesta línia, Baños ha detallat que, des de la seva posada en marxa, ara fa un any, el programa “ha estat presentat als vicerectors de les universitats i als professors i responsables d’innovació, així com també a l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) i al Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI)”. El passat mes de juny es va constituir el Consell Tècnic amb representants dels àmbits d’innovació i recerca educativa de cada universitat, i amb experts reconeguts en aquests àmbits.
 
Ara es fa un nou pas endavant amb la constitució del Consell Assessor que tindrà la funció d’avaluar els informes i conclusions dels grups de treball que es dediquen a analitzar diferents àmbits d’estudi per, si s’escau, presentar les mesures oportunes al Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) amb l’objectiu que siguin implementades a les universitats catalanes. Aquest Consell Assessor està integrat pels següents membres:  
 
·         José Luis Medina (UB)
·         Maria Valdés (UAB)
·         Santiago Gassó (UPC)
·         Cristina Gelpí (UPF)
·         Jordi Riera (URL)
·         Francisco García Pascual (UdL)
·         Josep Maria Serra (UdG)
·         Domènec Puig (URV)
·         Cristina Vaqué (UVic-UCC)
·         Carles Sigalés (UOC)
·         Elena Santa María (UIC)
·         Maria Jesús Pesqueira (UAO)
·         Josep Pallarès, director general d’Universitats
 
D’altra banda, en la reunió d’avui també s’han constituït els primers grups de treball que compten amb representants de les universitats i experts del tema específic. Concretament, es focalitzaran en les següents àrees d’anàlisi:
 
-        determinació d’indicadors de qualitat docent del professorat universitari;
-        establiment d’un programa comú de formació inicial del professorat universitari;
-        bases d’una convocatòria de projectes de recerca i innovació educativa;
-        i creació d’una comunitat virtual per compartir la innovació educativa.
 
Està previst que les conclusions i recomanacions d’aquests primers grups estiguin disponibles a finals del primer trimestre de 2019.
 
 
Futures línies de treball
Pel que fa a futures línies de treball, s’està treballant igualment en la preparació de quatre àmbits més per a principis de l’any vinent: la contribució de la remodelació dels espais docents a l’aprenentatge; els mecanismes d’avaluació de les innovacions docent; els perfils d’aprenentatge i la influència en el rendiment acadèmic; i la col·laboració entre professors de secundària i d’universitat en la identificació de les necessitats de formació dels estudiants.
 
El Programa Margalida Comas i Camps per a la millora de la docència i l’aprenentatge a la universitat, coordinat pel Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), va néixer fa un any a iniciativa de la Secretaria d’Universitats i Recerca amb la voluntat de modernitzar i adequar els mètodes docents d’aprenentatge universitari a les necessitats actuals. En aquest sentit, completa les actuacions de millora de formació docent a tots els nivells educatius: educació infantil i primària (amb el programa MIF de Millora i Innovació en la Formació de Mestres) i educació secundària (amb el pla de Millora del Màster Universitari en formació del professorat d’educació secundaria obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyament d’idiomes).