22/12/2011 12:12
Oxigen. Una obra en 20 escenes

Amb motiu de l’Any Internacional de la Química s’ha publicat en català l’obra de teatre Oxigen, escrita, l’any 2001, pels químics Carl Djerassi i Roald Hoffmann.

L’obra Oxigen tracta de la hipotètica concessió retroactiva del Premi Nobel al científic descobridor de l’oxigen. Qui va ser? Lavoisier? Priestley? Scheele? La trama es desenvolupa simultàniament l’any 2001 i l’any 1777, a Estocolm, on, d’una banda, està reunit el Comitè Nobel de Química i, de l’altra, hi ha els tres científics, invitats pel rei de Suècia i acompanyats per les seves dones. A través de les converses imaginades, l’obra presenta, amb un notable sentit de l’humor, els científics en el seu vessant més humà.

Carl Djerassi, professor emèrit de química de la Universitat de Stanford i conegut principalment per la síntesi del primer anticonceptiu oral, ha escrit diverses obres de teatre, així com una autobiografia, diverses novel·les i reculls de memòries.

Roald Hoffmann, professor de la Universitat de Cornell, va rebre el Premi Nobel de Química l’any 1981 per la teoria de la conservació dels orbitals en les reaccions químiques. La perspectiva pedagògica de Hoffmann és molt present a la seva obra; ha publicat diversos llibres de poesia i d’assaig, i des del 1990 ha estat productor i presentador del programa de televisió The World of Chemistry.

El llibre té una introducció a càrrec de Mercè Piqueras i l’ha il·lustrat el pintor valencià Javier Chapa.

Carl Djerassi i Roald Hoffmann
Monografies MÈTODE