Ossos de gasela com a emblema identitari de l’aurinyacià llevantí

Una recerca de la Universitat de Barcelona (UB) ha localitzat a la cova Hayonim, a la Baixa Galilea (Israel), un dels emblemes que identificava la cultura coneguda com aurinyacià llevantí respecte als altres grups humans que li eren contemporanis. Les troballes mostren restes d’ossos de gasela amb unes marques fetes amb cura que tenien un valor simbòlic. Els investigadors pensen que aquests objectes, de més 35.000 anys d’antiguitat, es penjaven de les vestimentes o com a penjolls per identificar els individus que els portaven com a membres de la mateixa cultura.

26/06/2018 13:06
R139_UNI_ossos de gasela

Els ossos estudiats presenten un seguit de marques practicades amb una eina lítica mitjançant un procés complex i amb gran cura per preservar la integritat de l’os / Foto: Tejero et al., PNAS

Els arqueòlegs han estudiat un conjunt d’escàpules i un os hioide de l’espècie Gazella gazella que presenten unes marques practicades amb una eina lítica, mitjançant un procés complex i amb gran cura per preservar la integritat de l’os. Els ossos s’han analitzat amb un microscopi electrònic de rastreig (scanning electron microscope, SEM), amb el qual s’ha deduït que es tracta de senyals sense una finalitat pràctica, que pertanyen a l’esfera simbòlica de les societats de caçadors recol·lectors, de manera que va quedar descartat que fossin marques fetes per processar la carn de l’animal.

Durant el paleolític superior, els éssers humans dels diferents territoris d’Euràsia van desenvolupar diverses cultures que es diferenciaven entre elles per la manera com treballaven materials com ara les pedres o els ossos. Una de les hipòtesis amb més consens actualment entre els investigadors d’aquest període és que poblacions de l’aurinyacià europeu van arribar al Pròxim Orient i allà van donar lloc a l’aurinyacià llevantí, en una àrea geogràfica que comprèn fonamentalment els actuals països de Síria, el Líban, Israel, Jordània i els territoris palestins. L’aurinyacià llevantí es caracteritza per les eines que elaboraven amb pedra, ossos i banyes, molt similars a les que fabricaven els seus precursors de l’aurinyacià europeu, encara que també presenten particularitats pròpies.

La recerca està liderada per José-Miguel Tejero, investigador de l’ArScan-Ethnologie Préhistorique, del Centre Nacional de Recerca Científica (CNRS) francès i del Seminari d’Estudis i Recerques Prehistòriques (SERP) de la UB, dirigit pel catedràtic Josep Maria Fullola. Els altres investigadors són Anna Belfer-Cohen i Rivka Rabinovich (Institut d’Arqueologia de la Universitat Hebrea de Jerusalem), Ofer Bar-Yosef (Universitat de Harvard) i Vitaly Gutkin (Centre de Nanociència i Nanotecnologia de la Universitat Hebrea de Jerusalem).

J.-M. Tejero et al., Symbolic emblems of the Levantine Aurignacians as a regional entity identifier (Hayonim Cave, Lower Galilee, Israel),
PNAS, 115(20), 5145-5150(2018). DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1717145115