Nou mètode per transformar cèl·lules de la pell en cèl·lules mare pluripotents

Investigadors de l’Institut Karolinska de Suècia i de la Universitat de Hèlsinki de Finlàndia han aconseguit per primer cop induir amb èxit la conversió de cèl·lules de pell humanes en cèl·lules mare pluripotents mitjançant l’activació dels mateixos gens cel·lulars.

26/09/2018 14:09
R140_CIENCIA_cel_lules pell pluripotents

Reprogramació de cèl·lules pluripotents / Otonkoski Lab

La recerca es basa en la que va iniciar Shinya Yamanaka, pioner en la conversió de tipus de cèl·lules, que va fer el descobriment pel qual se li va atorgar el Premi Nobel de Medicina o Fisiologia, juntament amb John B. Gurdon, l’any 2012. Yamanaka va aconseguir reprogramar les cèl·lules de pell adulta i que es convertissin en cèl·lules com les dels embrions en la seva fase més primerenca, les anomenades cèl·lules mare pluripotents induïdes.

Fins ara, la reprogramació només ha estat possible introduint artificialment els gens essencials per a la conversió, els anomenats factors Yamanaka, en les cèl·lules cutànies on normalment no estan actius.

En aquesta nova recerca, l’equip d’investigadors ha induït una metamorfosi reeixida en cèl·lules de pell que ha donat lloc a cèl·lules mare pluripotents. La transformació s’ha aconseguit mitjançant l’activació dels mateixos gens de les cèl·lules. Aquesta activació ha estat possible gràcies al fet de fer servir tecnologia d’edició genètica (concretament, la tècnica anomenada CRISPRa), a la qual es pot orientar perquè activi certs gens. El mètode permet, així, activar l’expressió genètica sense mutar el genoma.

S’espera que amb aquesta recerca es puguin descobrir noves dades sobre els mecanismes que controlen l’activació embrionària primerenca dels gens.

Jere Weltner et al., Human pluripotent reprogramming with CRISPR activators,
Nature Communications, 9 (2643), (2018). DOI: 10.1038/s41467-018-05067-x