Millores en l’eficiència dels vehicles elèctrics gràcies a la col·laboració en R+D d’universitats i empreses

El centre de recerca Motion Control and Industrial Applications (MCIA) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), juntament amb el Centre Tècnic de SEAT i l’empresa Mavilor, ha desenvolupat una cadena de tracció que permetrà fabricar vehicles elèctrics més econòmics, robustos i eficients.

26/09/2018 14:09
R140_INN_MCIA

Motor elèctric que es mou gràcies a la combinació de forces magnètiques

La tecnologia, desenvolupada en el marc del projecte de recerca i desenvolupament EV Propulsion System, ha permès crear una cadena de tracció que funciona amb motors elèctrics que es mouen gràcies a la combinació de forces magnètiques (anomenades de reluctància assistida) que generen imants permanents, fent servir menys d’aquests imants.

Aquesta cadena de tracció de més de 50 kW té capacitat per arribar a fins a un 97 % d’eficiència, la qual cosa ofereix un motor elèctric més econòmic, ja que, en reduir l’ús dels anomenats imants de terres rares (un tipus d’imant molt potent fabricat amb aliatge de diversos elements químics) es disminueixen els costos. A més, permet assolir nivells de densitat de potència i robustesa compatibles amb el mercat actual, la qual cosa ofereix més eficiència i competitivitat.

Aquesta iniciativa tecnològica ha estat possible gràcies a la col·laboració de més de tres anys d’activitat centrada a investigar tecnologies en aquest àmbit entre les dues empreses i la UPC. El projecte inclou el disseny electromagnètic i mecànic de múltiples variants de motor elèctric a partir de mòduls de simulació d’elements finits, així com la fabricació de prototips industrials amb materials d’alt rendiment. Igualment, s’han definit esquemes de control optimitzats per a l’estimació de velocitat i la seva implementació, i s’han utilitzat inversors de potència d’altes prestacions.

L’elevat potencial d’aquesta tecnologia representa un avenç important cap a la fabricació a gran escala de vehicles elèctrics interurbans. En el projecte, hi han treballat més d’una dotzena de professionals entre investigadors i enginyers, i els resultats del projecte han obert noves línies de col·laboració pel que fa als esquemes de control, els dissenys mecànics i els procediments de fabricació de motors elèctrics.

El centre MCIA, amb seu al Campus de Terrassa, treballa en les àrees de tracció elèctrica, eficiència energètica, sistemes d’alt voltatge, electrònica industrial, manteniment industrial i mecatrònica. Forma part de la xarxa d’innovació i tecnologia TECNIO de la Generalitat de Catalunya i del Centre d’Innovació i Tecnologia (CIT) de la UPC.