MIT-SPAIN «la Caixa» Foundation SEED FUND per a l’intercanvi amb centres de recerca

La Fundació Bancària ”la Caixa” dedicarà un milió d’euros, durant tres anys, al primer programa d’intercanvi entre l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) i institucions de recerca estatals. L’objectiu és donar suport a projectes conjunts per fomentar les col·laboracions entre els grups de recerca d’excel·lència de l’Estat espanyol i els grups de recerca d’aquest institut pioner a escala internacional.

30/05/2018 12:05
R138_CAT_Impressio 3D salut

Convocatòria de projectes MIT-SPAIN ”la Caixa” Foundation SEED FUND

El programa, anomenat MIT-SPAIN ”la Caixa” Foundation SEED FUND, es planteja en tres fases. En la primera, que s’inicia ara, dels 30 projectes que es van presentar se n’han seleccionat 12, set de centres o universitats de Catalunya, dos de València, un de Cantàbria i dos més de Madrid. El comitè d’avaluació està compost per més d’un centenar de professors del MIT.

La intenció és que, amb l’intercanvi d’investigadors i la cooperació entre grups de recerca dels centres de recerca locals i l’institut tecnològic (per donar més volada a les investigacions), aquests projectes nous i d’alt nivell científic puguin aconseguir els primers resultats per, després, continuar aspirant a beques a la recerca que en permetin un desenvolupament més a fons.

Un dels primers projectes que es beneficiarà d’aquesta nova línia d’ajuts és el que lidera el director de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), Josep Samitier. L’objectiu del projecte és combatre el càncer no des del punt de vista del genoma i les mutacions dels tumors, sinó intentant comprendre les interaccions físiques i mecàniques entre cèl·lules canceroses per escapar-se del tumor inicial i impulsar una metàstasi, i desenvolupant models de recerca in vitro (system on a chip, o ‘sistema en un xip’) per representar l’entorn real dels teixits en tres dimensions. Altres investigacions que es treballaran conjuntament amb el MIT persegueixen la millora de les plaques solars fotovoltaiques (Institut de Ciència de Materials de Barcelona, ICMAB), la integració de fonts d’energia renovables en una xarxa elèctrica intel·ligent (Universitat Politècnica de Catalunya, UPC), la protecció contra llamps per a avions i molins de vent (UPC), la creació de cartílags elàstics amb impressió 3D a partir de cèl·lules de pacients per crear orelles (Institut Químic de Sarrià i Universitat Ramon Llull), el desenvolupament de la superconductivitat i els superconductors quàntics per ampliar el processament d’informació en el futur (Barcelona Supercomputing Center, BSC) o l’acceleració de la detecció de mutacions que provoquen càncer optimitzant el càlcul de l’algorisme Smufin (BSC).

Pel que fa als projectes de la resta de l’Estat, un dels més interessants, de l’Institut de Ciència i Tecnologia de Polímers del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), a Madrid, vol crear nous fàrmacs amb polímers per combatre els superbacteris resistents als antibiòtics.