La URV i IBM desenvolupen un programari per gestionar dades massives en segons

Investigadors del Grup de Recerca d’Arquitectura i Serveis Telemàtics de la Universitat Rovira i Virgili (URV), en col·laboració amb l’empresa IBM, han dissenyat un nou programari de computació al núvol capaç de gestionar grans quantitats de dades en segons. El programa, de codi obert, es troba al núvol d’aquesta empresa i ha estat creat per Josep Sampé, investigador del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV. El projecte està en fase de producció i s’estan fent demostracions internacionals de la potència massiva de processament de dades que té. Forma part d’un projecte de codi obert de la Universitat de Califòrnia a Berkeley.

27/09/2018 10:09
R140_UNI_URV_IBM_big data

Dades massives

El nou programa és escalable, és a dir, pot créixer sense perdre qualitats, de manera ràpida i simple. A més, pel fet de ser de codi obert, en democratitzen l’accés, ja que és molt més fàcil fer la programació i el processament per a usuaris no experts.

El Grup de Recerca d’Arquitectura i Serveis Telemàtics té una àmplia experiència en tecnologies al núvol i en processament de dades massives o big data. Només en els darrers cinc anys, l’investigador principal del grup, Pedro García López, ha coordinat diversos projectes de recerca europeus i nacionals amb un pressupost total superior a set milions d’euros.

Entre d’altres, han participat en el projecte europeu IOStack (Horitzó 2020), que ha finalitzat fa poc, en què la URV ha col·laborat activament amb IBM, també, i altres socis per crear noves tecnologies de computació al núvol. En aquesta ocasió van desenvolupar una eina informàtica que ajudarà les empreses a gestionar un gran volum de dades de forma còmoda, eficient i econòmica. L’aplicació permet supervisar —des d’un tauler de control— l’emmagatzematge, la compressió o l’encriptació de la informació, i també aspectes de computació, com el tractament de les dades, per fer-ne un ús pràctic o predictiu.

Els investigadors de la URV continuen col·laborant activament amb IBM en tecnologies de futur al núvol. En concret, investiguen amb les anomenades serverless (sense servidor). El grup treballa amb socis internacionals experts en biotecnologia per aplicar aquestes tecnologies a dades genòmiques. Entre aquests socis figuren el Laboratori Europeu de Biologia Molecular (EMBL) d’Alemanya o l’Institut Suís de Biotecnologia (SIB).