La Comunidad Científica ante los Medios de Comunicación. Guía de Actuación para la Divulgación de la Ciencia

Ignacio Fernández Bayo, Rosa Mecha i María Milán. DIVULGA i Unidad de Cultura Científica (UCC) de la OTRI-    UCM. Madrid, maig 2018. 36 pàg.

22/06/2018 09:06
Comunidad científica

Aquesta guia es posa a disposició dels investigadors a fi que sàpiguen com comunicar a la societat els resultats de les seves recerques a través dels mitjans de comunicació. La guia, en primer lloc, consciencia els investigadors i les institucions a les quals pertanyen de com n’és d’important divulgar els seus resultats científics per acostar-los a la societat i com aquests són interessants per a la ciutadania. Per exemple, es donen criteris per saber detectar quan l’activitat científica d’un investigador pot ser notícia i què ha de fer aquest investigador per donar a conèixer una possible notícia.

La guia és una eina àgil i de lectura fàcil que posa a disposició del personal investigador una sèrie d’estratègies i consells per dur a terme una bona divulgació. En aquest sentit, al llarg dels tretze capítols que la formen, s’aborden els dubtes més freqüents que poden tenir els investigadors quan es disposen a divulgar. Quin paper han de tenir ells? I els periodistes especialitzats? Què és una entrevista i com es pot preparar? Què és un reportatge i quin n’és el paper de l’investigador? Què és un article d’opinió i quin valor té l’opinió d’un científic especialitzat sobre un tema d’actualitat? També s’ensenya a enfocar el contacte amb periodistes especialitzats en ciència o les peculiaritats pròpies dels mitjans audiovisuals. Finalment, en els annexos, s’aborden temes puntuals, entre d’altres, com s’ha de treballar amb les unitats de comunicació científica, un decàleg per als periodistes científics o consells per als divulgadors.

La guia es fruit de la col·laboració entre un periodista científic fundador de l’empresa Divulga i vicepresident de l’Associació Espanyola de Comunicació Científica, i del personal de la Unitat de Cultura Científica de la Universitat Complutense de Madrid. Ha estat finançada per la convocatòria d’ajuts per al foment de la cultura científica, tecnològica i de la innovació de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT).

Trobareu una còpia impresa d’aquest document per al préstec i la consulta a la Biblioteca d’Universitats i Recerca.

Veure més