La 2a edició del concurs escolar 'Científics en joc', protagonitzat per científiques catalanes

En aquesta edició hi han participat gairebé 500 alumnes de 5è de primària de Catalunya. Les protagonistes dels diferents videojocs són científiques catalanes, moltes encara en actiu.

31/05/2018 11:05
R138_REDU_Científics en joc pel Recercat

Foto conjunta de participants i organitzadors del concurs escolar 'Científics en joc' / Maricel Saball Foto

El secretari d’Universitats i Recerca, Arcadi Navarro, va inaugurar l’acte de la cerimònia final de la segona edició del concurs escolar Científics en Joc, organitzat per la Secretaria d’Universitats i Recerca i produït per l’empresa de divulgació científica Eduscopi. L’acte va tenir lloc al Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

El concurs consistia a dissenyar un videojoc (sense arribar a fer-ne la programació informàtica) basat en una personalitat científica catalana. Amb l’objectiu de donar visibilitat a la contribució de les dones a la ciència entre els alumnes de primària, enguany les protagonistes dels videojocs són científiques catalanes.

En el transcurs de la gala, presentada pel divulgador científic Dani Jiménez, les escoles finalistes va presentar les propostes de videojocs que havien estat treballant a classe els darrers mesos. Entre altres aspectes, els alumnes han ideat la mecànica del joc, els personatges, els escenaris, la estètica i els diversos reptes que haurà de superar el protagonista.

L’objectiu del concurs és, no només donar visibilitat a la figura de la dona com a científica d’èxit entre l’alumnat de 5è de primària, sinó també motivar la interacció entre els alumnes i les científiques en actiu. De fet, algunes de les científiques protagonistes han visitat les escoles, apropant la seva recerca als alumnes i servint d’inspiració per al disseny dels seus videojocs.

A la cerimònia de lliurament de premis hi van ser presents Marta Estrada (oceanògrafa de l’Institut de Ciències del Mar, Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic i Creu de Sant Jordi), Alícia Casals (enginyera industrial i informàtica, Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic i Premi Ciutat de Barcelona) i Vanessa Balagué (investigadora de l’Institut de Ciències del Mar).

Durant la cerimònia les escoles finalistes van defensar la seva proposta de videojoc davant d’un jurat format per professionals de l’educació, la ciència i la indústria del videojoc.

El projecte guanyador del premi al Millor Videojoc, va ser ‘Marta Estrada, defensora dels oceans’, fet per l’escola Thau Barcelona. També es van atorgar mencions especials a la millor història pel joc  ‘Alícia Casals i la notícia amazònica’, de l’escola  Mestre Ignasi Peraire de Mollerussa. La menció a la millor estètica va ser per a  l'Escola La Candela de Valls i el seu joc ‘Alícia Casals en acció: l’exoesquelet’. I el joc ‘Anna Veiga i el miracle de la vida’, de l'Escola Jacint Verdaguer de Castelldefels, va rebre la menció al millor trencaclosques

El videojoc guanyador serà desenvolupat per estudiants de l’Escola de Noves Tecnologies Interactives (ENTI) i posteriorment es publicarà al web Personatges en Joc, on estarà disponible perquè hi puguin jugar els alumnes de totes les escoles catalanes.