Butlletí RECERCAT
Investigadors de l’INc-UAB i el VHIR creen una teràpia gènica que protegeix dels dèficits de l’envelliment

Investigadors de l’Institut de Neurociències de la Universitat Autònoma de Barcelona (INc-UAB) i del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) han demostrat per primera vegada que la regulació del gen Klotho al cervell mitjançant teràpia gènica protegeix dels dèficits d’aprenentatge i de memòria (declivi cognitiu) associats a l’envelliment en ratolins vells quan han estat tractats de joves. L’estudi obre la porta a avançar en la recerca i desenvolupament d’un fàrmac basat en aquest gen associat a la neuroprotecció.

04/01/2018 13:01
R133_UNI_terapia genica deficit cognitiu

Parella de persones grans

Els investigadors de la UAB havien demostrat en un estudi previ que el gen Klotho regulava processos associats a l’envelliment i augmentava l’esperança de vida quan estava sobreexpressat i, que quan s’inhibia, s’accelerava el desenvolupament dels dèficits d’aprenentatge i de memòria.

Amb el nou estudi, han demostrat in vivo i per primera vegada que una sola dosi d’aquest gen injectada al sistema nerviós central d’animals joves els protegeix del declivi cognitiu associat a l’envelliment. Els investigadors pensen que podria tenir un potencial terapèutic per tractar desordres de demència i neurodegeneratius, com l’Alzheimer o l’esclerosi múltiple, entre d’altres.

Els investigadors, a més, han patentat la teràpia desenvolupada i l’han llicenciada a Kogenix Therapeutics, una empresa, participada per la UAB i amb seu als Estats Units. L’objectiu de Kogenix és aconseguir el capital inicial necessari per avançar en els estudis preclínics iniciats ja en models animals d’Alzheimer que permetin desenvolupar un fàrmac per a teràpia gènica de malalties neurodegeneratives.

La recerca forma part de la tesi doctoral d’Anna Massó i ha estat liderada pels investigadors de l’INc-UAB, Miguel Chillón, investigador ICREA del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular de la UAB i del VHIR, i Lydia Giménez-Llort, del Departament de Psiquiatria i Medicina Legal de la UAB, amb la col·laboració d’Assumpció Bosch, també del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular de la UAB.

A Massó et al., Secreted αKlotho isoform protects against age-dependent memory dèficits,
Molecular Psychiatry, 1-11(2017). DOI:10.1038/mp.2017.211.