GoodGut per a la detecció del càncer de còlon i la malaltia de Crohn

GoodGut és una spin-off (empresa derivada) biotecnològica de la Universitat de Girona (UdG) i de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Girona Dr. Josep Trueta (IdibGI) que té com a finalitat, analitzant la microbiota intestinal, la validació clínica de marcadors per detectar el càncer de còlon i malalties inflamatòries intestinals com el Crohn, més eficaços i preventius que el test actual de sang oculta en femta, que implica una taxa molt elevada de falsos positius i fa fer moltes colonoscòpies innecessàries.

31/05/2018 10:05
R138_INN_GoodGut

GoodGut

El sistema de detecció de càncer de còlon que ha desenvolupat GoodGut sorgeix d’un estudi dirigit durant més de deu anys per Xavier Aldeguer (cofundador de l’spin-off i cap del servei digestiu de l’Hospital Universitari Dr. Josep Trueta) i pel professor Jesús Garcia- Gil (catedràtic de microbiologia de la UdG) en el que va participar com a estudiant postdoctoral, cofundadora i actual CEO de l’empresa, Mariona Serra. En aquest estudi, es van identificar uns bacteris marcadors  en femtes la presència dels quals estava altament correlacionada amb el desenvolupament del càncer colorectal. El nou mètode, que han anomenat RAID-CRC, funciona com un biomarcador i és un sistema no invasiu amb una capacitat presimptomàtica molt elevada.

El test ha aconseguit resultats positius en un estudi multicèntric amb 450 pacients en quatre centres de Catalunya (l’Institut Català d’Oncologia (ICO) - Hospital de Bellvitge, el Consorci Hospitalari de Vic, l’Hospital Universitari Dr. Josep Trueta i l’Institut d’Assistència Sanitària) i ara l’empresa es prepara per fer un estudi de validació clínica amb una mostra més amplia a Alemanya. Es preveu que aquest test diagnòstic arribi al mercat l’any 2019.

El segon producte desenvolupat per GoodGut és RAID-CD, el primer sistema no invasiu per al diagnòstic de la malaltia inflamatòria intestinal i la síndrome de l’intestí irritable mitjançant un biomarcador específic en mostres d’excrements.

L’empresa gironina va ser fundada l’any 2014 i actualment té les seves instal·lacions al Parc Científic i Tecnológic de la UdG. GoodGut ha rebut una part del finançament de capital privat i la resta prové de préstecs. Ja ha enllestit dues rondes de finançament de 180.00 i 360.000 euros i ara en prepara una altra de 4 milions d’euros. Entre els ajuts i crèdits rebuts, cal destacar els que ha rebut del Ministeri d’Economia i Competitivitat, del CDTI, del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), del programa Caixa Capital Risc de la “Caixa” i de l’Institut Català de Finances, mitjançant un ajut de la modalitat Mercat del programa Indústria de Coneixement del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.