Butlletí RECERCAT
Els investigadors troben nous mecanismes per combatre la inflamació crònica en artritis reumatoide

Un estudi d’investigadors del grup de recerca d’artropaties inflamatòries de l’IDIBAPS estableix per primera vegada els mecanismes cel·lulars i moleculars essencials per resoldre la inflamació en l’artritis crònica, tant en models animals com en pacients amb artritis reumatoide.

10/11/2017 09:11
R131_CENT_inlamacio cronica

Mà afectada per artritis reumatoide

Les malalties inflamatòries cròniques, com l’artritis reumatoide (AR), són processos intervinguts pel sistema immune que no es curen de forma espontània. Tot i que s’han aconseguit avenços importants en la comprensió dels mecanismes cel·lulars i moleculars que provoquen l’artritis, els investigadors tenen un coneixement molt limitat sobre com es resol la inflamació.

Les estratègies de tractament que existeixen en l’actualitat per a l’AR tenen com a dianes les cèl·lules T, cèl·lules B o citocines proinflamatòries (TNFα, IL-6), i, per tant, se centren en la supressió del procés d’activació de la inflamació, en comptes de posar-hi fi.

Els investigadors han demostrat que una citocina diferent, la interleucina IL-9, promou la resolució de la inflamació a través dels limfòcits innats de tipus 2. Aquests limfòcits estimulen i activen les cèl·lules T reguladores, que són les que posen fi a la inflamació. En models animals, l’absència d’IL-9 s’associa a la persistència de l’artritis induïda, fet que provoca la destrucció de cartílag i d’os.

Aquests resultats es van confirmar en humans quan es va demostrar que els pacients amb AR que passen des d’un estat d’alta activitat de la malaltia fins a la remissió, experimentaven un augment de limfòcits innats de tipus 2 i d’IL-9 en sang perifèrica i en teixit sinovial de les articulacions. És la primera vegada que es descriu una via molecular i cel·lular de resolució de la inflamació crònica en models animals que concorda amb les troballes en humans. Aquests resultats introdueixen un nou concepte de diana terapèutica que pot revolucionar el tractament futur de l’artritis reumatoide.

L’estudi ha estat liderat pel Departament de Medicina Interna i Reumatologia de la Universitat Friedrich Alexander d’Erlangen-Nuremberg (Alemanya), i també hi han participat el Dr. Juan D. Cañete, consultor sènior de la Unitat d’Artritis del Servei de Reumatologia de l’Hospital Clínic de Barcelona, i els investigadors del Grup de Recerca d’Artropaties Inflamatòries de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS).

S.Rauber et al., Resolution of inflammation by interleukin-9-producing type 2 innate lymphoid cells,
Nat Med, 8, 938-944(2017). DOI:10.1038/nm.4373. Epub 2017 Jul 17