Elogio de la imperfección: Rita Levi-Montalcini

23/04/2012 10:04
Elogio de la imperfección: Rita Levi-Montalcini

Elogio de la imperfección és l’autobiografia de Rita Levi-Montalcini, neurobiòloga i Premi Nobel de Medicina l’any 1986 pel descobriment de l’anomenat factor de creixement nerviós (NGF, nerve growth factor). L’editorial Tusquets ha reeditat aquesta obra amb motiu del 25è aniversari de la concessió del premi.

Rita Levi-Montalcini defensa que «la imperfecció, i no la perfecció, és la base del comportament humà. Així, constata que no existeix la perfecció. Fins i tot la ciència és imperfecta i els descobriments científics representen únicament millores momentànies del coneixement. Però, tanmateix, és gràcies a la imperfecció que la humanitat ha evolucionat i continua evolucionant.

La Premi Nobel va néixer l’any 1906 a Torí en una família d’origen jueu practicant però no ortodoxa. Es va voler dedicar a la ciència en una època i en un país en què no estava ben vist que les dones volguessin ser científiques. Va treballar amb l’històleg Giuseppe Levi fins que les lleis racials dictades per Mussolini li ho van prohibir. És en aquesta època quan instal·la un laboratori a casa seva per continuar fent recerca. Un cop acabada la Segona Guerra Mundial, treballa a la Universitat Washington de Saint Louis i a l’Institut de Biofísica de Rio de Janeiro. Després de trenta anys, torna a Itàlia i l’any 1986 rep el Premi Nobel, juntament amb Stanley Cohen.

A més de la tasca científica, cal destacar la seva defensa dels drets de les dones. En aquest sentit, ha impulsat la creació d’una fundació que té per objecte l’alfabetització i l’educació de les dones joves dels països africans, a les quals concedeixen beques per fer estudis a tots els nivells. També és senadora vitalícia de la República Italiana.

Finalment, cal destacar d’aquest llibre l’epíleg que Rita Levi-Montalcini dedica a Primo Levi.

Elogio de la imperfección
Rita Levi-Montalcini
Col·lecció «Tiempo de Memoria»
Tusquets Editores, 2011