Electrodinámica cuántica: la extraña teoría de la luz y la materia, de Richard Feynman

29/10/2013 12:10
Electrodinánica cuántica: la extraña teoría de la luz y la materia, de Richard Feynman

Segurament, el títol d’aquest llibre de divulgació científica espantarà més d’un lector potencial, perquè no fa l’efecte que l’electrodinàmica quàntica sigui senzilla d’entendre. No ho és. Però el lector potencial probablement es tranquil•litzarà una mica quan sàpiga que en tot el llibre no hi ha ni una sola equació. Això sí: és ple de dibuixos.

I segurament aquest lector potencial se sorprendrà quan sàpiga que aquests gargots no són cap simplificació de l’autor per apropar l’electrodinàmica quàntica als profans ni són cap succedani dels càlculs que fan els científics: són els càlculs que fan els científics!

Aquests gargots —els diagrames de Feynman— són una de les gran revolucions de la física teòrica del segle XX. Un potent instrument amb què Feynman no solament va facilitar el càlcul de l’electrodinàmica quàntica (la interacció de la llum amb els electrons), sinó que també hi va aportar una interpretació intuïtiva. Això, més enllà de fer que sigui un dels físics teòrics més brillants del segle XX, fa que en sigui un dels més atractius.

Aquest llibre és l’adaptació d’uns cursos que Feynman va fer a la Universitat de Califòrnia a Los Angeles (UCLA), on explica la seva formulació de l’electrodinàmica quàntica, per la qual li van concedir el Premi Nobel de Física. I, per increïble que soni, és capaç de fer que l’entenguin una mica tant els profans que mai havien sentit a parlar de l’electrodinàmica quàntica com els físics titulats que fa anys que hi treballen.

Richard Feynman ens va deixar ara fa 25 anys, però els seus llibres encara ens acompanyen amb l’esperit d’aquella frase que el va impactar quan era un nen, i de la qual va fer la seva bandera: «Si un boig ho ha entès, un altre també ho podrà entendre».

Edició en castellà:
Richard P. Feynman
Electrodinámica cuántica: la extraña teoría de la luz y la materia
Alianza Universidad, 1988
248 pàgines