El teorema del lloro. Denis Guedj

22/06/2012 10:06
El teorema del lloro. Denis Guedj

En aquest llibre es descriu un amè recorregut per la història de les matemàtiques, a través d’una família atípica —formada per tres adolescents i la seva mare—, de Monsieur Pierre Ruche, un llibreter de vell de París, propietari de la llibreria on treballa la mare, i un lloro.

La història comença amb la carta que rep l’ancià llibreter Pierre Ruche d’un vell amic matemàtic retirat a la selva amazònica i que li anuncia l’arribada de la seva biblioteca matemàtica particular. L’amic desapareix en un incendi i, a partir d’aquí, tenim el misteri que el llibreter i la seva peculiar família miraran d’investigar tot seguint les claus marcades per la història d’alguns dels matemàtics presents a la Biblioteca de la Selva, la col·lecció de llibres rebuda pel protagonista. Tot això, ho faran acompanyats pel curiós lloro Nofutur…

Es tracta d’una odissea sobre l’origen i la història de les matemàtiques en clau de relat d’aventures i novel·la policíaca. En el rerefons de la intriga, hi ha el llegat d’una magnífica biblioteca de primeres edicions de tractats matemàtics i la resolució del teorema de Fermat per part de l’amic matemàtic del senyor Ruche de l’època universitària. El lloro es converteix en la pedra angular de les investigacions dels adults i dels joves i, gairebé, en l’explicació última dels fets.

Així mateix, Denis Guedj també ens explica com eren les relacions entre alguns dels grans matemàtics i les traves, els robatoris i els menyspreus que alguns d’ells van haver de patir per part d’altres col·legues.

El teorema del lloro és una novel·la molt original, didàctica i entretinguda alhora, que ha estat batejada per la crítica francesa com El món de Sofia de les matemàtiques.

El seu autor va néixer a Sétif (Algèria) l’any 1940 i va morir a París l’any 2010. Era escriptor i matemàtic. Va ser un dels fundadors del departament de matemàtiques del Centre Universitari Experimental de Vincennes, embrió de la Universitat de París 8. És autor, també, entre altres llibres, de La mesura del món, que explica com el sistema mètric es va imposar durant la Revolució Francesa, o Zéro, sobre la invenció del zero a través de les cinc encarnacions d’una dona.

El teorema del lloro
Denis Guedj