El sistema periòdic, de Primo Levi

24/11/2005 13:11
El sistema periòdic, de Primo Levi

Aquest mes de maig s'ha commemorat l'alliberament dels camps d'extermini nazis, ara fa 60 anys.

Per honorar la memòria de totes les persones que van ésser víctimes de l'horror, des d'aquest butlletí RECERCAT recomanem un llibre de Primo Levi (Torí 1919-1987), químic i escriptor, deportat a Auschwitz l'any 1943 i alliberat per les forces aliades el 1945.

L'obra El sistema periòdic ens presenta vint-i-un relats autobiogràfics, cadascun dels quals té com a títol el nom d'un element químic i en què l'autor descriu un breu episodi de la seva vida: les arrels familiars, la seva vida d'estudiant a la Universitat de Torí, els amics i els amors, l'estada al camp de concentració, i les vicissituds de la seva trajectòria professional com a químic en la indústria. Històries variades que, o bé són tendres, o bé colpidores; algunes poètiques i altres que denoten un agut sentit de l'humor.

En definitiva, es tracta d'un llibre de relats en el qual la química actua com a fil conductor i és alhora metàfora d'allò que és essencial en l'ésser humà.

El sistema periòdic
Primo Levi
Publicat per primera vegada, en italià, amb el títol Il sistema periodico, l'any 1975
El Balancí, Edicions 62