El ingenio de los pájaros

Jennifer Ackerman. Editorial ARIEL. 2017, 416 pàg. ISBN: 9788434425262

08/05/2018 14:05
El ingenio de los pájaros

Els ocells tenen el cervell petit, això havia fet pensar durant força temps que no són gaire intel·ligents; però hi ha moltes espècies d’aus que demostren intel·ligència per resoldre problemes. No es tracta tant de la mida del cervell, sinó sobretot de la quantitat de neurones que el conformen, i la seva ubicació.

Els polls que abandonen el niu de seguida neixen amb un cervell més gran que d’altres que neixen sense plomatge i amb els ulls tancats. En aquests darrers el seu desenvolupament és més tardà i es creu que la fase de nodriment i aprenentatge a volar, observació del seu voltant,  educació dels pares, farà que el seu cervell creixi més a poc a poc en comparació amb d’altres espècies, per anar rebent i processant la informació. A l’igual que nosaltres.

Els ocells migratoris tenen un cervell més petit i preprogramat, això és lògic segons ens explica l’autora ja que han de gastar molta energia en llargs desplaçaments mentre que els no migratoris tenen un cervell més gran per recaptar la informació del seu voltant.

Al llarg de les pàgines d’aquest llibre aprendrem com els còrvids americans i altres ocells intel·ligents coneixen el concepte de regal i gratitud, són capaços de reconèixer i recordar altres exemplars de la seva espècie, i també detectar rostres humans familiars entre una multitud, especialment els que representen una amenaça.

Si voleu saber més de com s’orienten els ocells, per què alguns formen parella estable tota la vida, quines jerarquies socials poden existir-hi, els diferents sons que emeten com a canal de comunicació, aquestes línies us portaran, sota el paraigües de la neurociència, a descobrir i mirar-vos-els des d’una altra més elevada volada.

Comentari: Anna Lahosà, DGU

El llibre està disponible per al préstec i la consulta a la Biblioteca d’Universitats i Recerca.