El hombre anumérico, de John Allen Paulos

En aquest assaig, a l’abast de qualsevol lector, el matemàtic nord-americà John Allen Paulos, expert en lògica i càlcul de probabilitats, ens revela com la nostra incapacitat per aprendre la naturalesa dels grans nombres, i les probabilitats associades, desinformen polítiques de govern, confonen decisions personals i augmenten la nostra vulnerabilitat davant tot tipus de pseudociències.

18/04/2018 15:04
R137_RECOM_El_hombre_anumerico

El hombre anumérico, de John Allen Paulos

Per què sabem tan poques matemàtiques? És voluntària o no la nostra resistència a comprendre aquest aspecte, sempre present en la vida diària? Quin és el cost social i individual d’aquesta ignorància? Som realment conscients d’aquesta carència? En aquest sentit, l’autor critica amb duresa el sistema de l’ensenyament secundari nord-americà dels anys vuitanta i, fins i tot, el sistema universitari que prepara els futurs mestres que han d’ensenyar aquesta matèria als alumnes de secundària.

D’altra banda, el llibre està redactat com si fos un petit recull d’articles independents amb un fons comú. És a dir, es pot llegir indistintament un apartat de cada capítol sense por a perdre’s per no haver llegit els anteriors, ja que, en general, és totalment independent.

A més, perquè entenguem millor els seus arguments sobre els grans nombres i les probabilitats, l’autor recorre a anècdotes il·lustratives divertides i quotidianes. Comprenem llavors, sense esforç, per què ens entestem a jugar a la loteria o a acudir a astròlegs i endevins, per què suspenem viatges per por a atemptats terroristes, per què no sabem quadrar un compte bancari o pensem que poc importa un milió d’euros de més o de menys en els pressupostos, per què perdem tant de temps en nimietats i per què cometem tantes malapteses evitables.

El hombre anumérico

John Allen Paulos