Butlletí RECERCAT
El gen Gpr88, clau per tractar l’alcoholisme

Un estudi en ratolins per analitzar el consum d’alcohol voluntari en funció de la inactivació d’un gen concret revela que el gen Gpr88 pot ser un objectiu potencial per desenvolupar fàrmacs per tractar l’alcoholisme. L’estudi ha estat coliderat per la Universitat Pompeu Fabra i el Douglas Mental Health University Institute al Canadà.

31/05/2018 11:05
R138_UNI_gen alcoholisme

Alcoholisme / THINKSTOCK

A l’estudi es van usar ratolins als quals s’havia inactivat al laboratori el gen Gpr88 per comprendre quina funció fa. Els investigadors van observar que aquests ratolins presentaven un augment del consum voluntari i de la cerca d’alcohol tant quan se’n van utilitzar concentracions moderades com elevades. L’estudi va revelar, també, que aquest comportament només es produïa amb l’alcohol, ja que aquests animals no presentaven canvis referents a la cerca i el consum de menjars apetitosos.

El consum d’alcohol produeix una sensació plaent a causa de l’alliberament de dopamina al nucli accumbens, implicat en el circuit de recompensa, el qual provoca que, a partir d’un estímul extern que ens proporciona plaer, es vulguin repetir els comportaments o accions que el prorpocionen. Això no obstant, segons els investigadors, en els ratolins amb el gen Gpr88 inactivat l’alcohol té menys capacitat per augmentar la dopamina en aquest circuit. Per això els ratolins mutats n’haurien de consumir més quantitat per aconseguir uns efectes similars.

D’altra banda, els investigadors van analitzar els patrons d’activitat en diferents regions del cervell dels ratolins en repòs mitjançant ressonància magnètica funcional (rs-fMRI) i van observar alteracions significatives en el sistema mesocorticolímbic. Concretament, van veure que aquestes alteracions tenien uns patrons molt similars als que s’observen en les persones que presenten un risc elevat de patir alcoholisme.

Per tant, els investigadors conclouen que el gen Gpr88 podria ser una diana terapèutica d’alt interès per desenvolupar nous fàrmacs per al tractament de l’addicció a l’alcohol. Els tractaments disponibles en l’actualitat tenen una eficàcia limitada, i per això cal buscar noves estratègies per fer més efectiu el control de la malaltia.

L’alcohol és la droga més consumida per joves i adults a la nostra societat. Actua mitjançant mecanismes complexos i el seu consum crònic produeix alteracions en l’expressió de diversos gens a les àrees del cervell responsables del sistema de recompensa, les emocions i la presa de decisions.

La recerca ha estat realitzada pels investigadors Rafael Maldonado, cap del Laboratori de Neurofarmacologia de la Universitat Pompeu Fabra, i Brigitte Lina Kieffer, del Douglas Mental Health University Institute.

Sami Ben Hamida et al., Increased Alcohol Seeking in Mice Lacking Gpr88 Involves Dysfunctional Mesocorticolimbic Networks,
Biological Psychiatry (2018). DOI: 10.1016/j.biopsych.2018.01.026