El VHIO descobreix com es poden eliminar les cèl·lules tumorals dorments

Les cèl·lules tumorals dorments estarien darrere de la resistència als tractaments d’alguns càncers, com també de les recaigudes de pacients aparentment curats. Una recerca duta a terme per investigadors del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) ha descobert que la inhibició del gen TET2 es mostra eficaç a l’hora d’eliminar aquestes cèl·lules, que funcionen com a llavors del càncer. La recerca ha permès definir un biomarcador que ajuda a predir si el pacient desenvoluparà resistència o si recaurà en el càncer.

26/09/2018 13:09
R140_CENT_celules tumorals dorments

Anàlisi del cicle cel·lular

Els professionals de l’àmbit de la salut que treballen amb pacients d’oncologia havien observat com alguns pacients mostraven resistències als tractaments i a d’altres els reapareixia la malaltia, fins i tot dècades després d’haver superat un tractament. En aquesta recerca, de més de 10 anys d’investigació, els investigadors del VHIO han observat que hi ha cèl·lules tumorals que queden dorments i que són responsables que els pacients recaiguin.

Un tumor està format per cèl·lules que han adquirit totes les alteracions necessàries per créixer i multiplicar-se de forma contínua i incontrolada. Els científics fa anys que havien descobert que hi ha mecanismes moleculars que són capaços d’imposar-se sobre aquest creixement i obligar algunes d’aquestes cèl·lules a entrar en latència. Fins ara, la majoria dels fàrmacs frenen el creixement dels tumors matant les cèl·lules que proliferen, però no actuen sobre les que estan adormides.

Les cèl·lules dorments tumorals són quasi indetectables i romanen en l’organisme com si fossin llavors, es dispersen per diferents racons del cos i són resistents als tractaments. Per motius encara desconeguts, en un moment determinat, aquestes cèl·lules dorments es desperten, actuen com a cèl·lules mare i regeneren el tumor original, que es propaga a nous òrgans: es produeix una metàstasi.

El treball dut a terme pels investigadors del VHIO ha permès conèixer diverses de les seves característiques clau, però, sobretot, l’activitat del factor epigenètic TET2. Sembla que les cèl·lules cancerígenes podrien actuar com si estiguessin en hibernació o en estat de letargia, com fan alguns éssers vius en moments d’adversitat per sobreviure davant la falta de nutrients. En aquesta situació, les cèl·lules dorments tumorals, no només paren la seva maquinària de creixement, sinó que ho fan de manera molt ordenada, preservant tot el seu potencial per regenerar un tumor en el moment de despertar-se.

El TET2 actua com un director d’orquestra que condueix amb precisió l’activitat global del genoma perquè es reculli ordenadament i obliga la cèl·lula a dormir sense perdre tot el seu futur potencial tumoral i no morir en el procés. La recerca ha demostrat que l’eliminació artificial del TET2 mata totes les cèl·lules tumorals dorments i es converteix, per tant, en una nova diana terapèutica que podria eliminar aquestes cèl·lules resistents als fàrmacs.

Amb aquest estudi s’ha pogut definir un biomarcador que permet identificar aquestes cèl·lules dorments i resistents als tractaments. El TET2 produeix un enzim que oxida el genoma tumoral i deixa una empremta, la 5-hidroximetilcitosina o 5hmC, que pot mesurar-se amb tècniques convencionals de laboratori. L’alta activitat del TET2 implica alts nivells de 5hmC i una possibilitat més elevada de resistència als tractaments. Si es poden detectar les cèl·lules amb 5hmC, es pot predir si un pacient resistirà el tractament i, fins i tot, si recaurà més aviat.

Les dades han demostrat que aquestes cèl·lules tumorals dorments són un fenomen global i es poden identificar en diferents tipus de càncer com els de còlon, el de mama, el de pulmó, el de glioblastoma, el melanoma i d’altres. El fet de disposar tant de biomarcadors que permetin predir la resistència als tractaments i la possibilitat de noves recaigudes, com el fet de desenvolupar inhibidors del TET2, podria servir per beneficiar un gran nombre de pacients.

Aquesta recerca ha estat liderada per Héctor G. Palmer, investigador principal del Grup de Cèl·lules Mare i Càncer del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO), juntament amb Isabel Puig, del mateix grup. Aquest descobriment ha estat possible després de 10 anys d’investigació, fruit de l’esforç de tot el grup multidisciplinari del VHIO, que va tenir la col·laboració de l’Associació Espanyola contra el Càncer (AECC), la fundació Fero, l’Institut de Salut Carlos III, CIBERONC i Cellex.

I. Puig et al., TET2 controls chemoresistant slow-cycling cancer cell survival and tumor recurrence,
J Clin Invest, (2018). DOI: https://doi.org/10.1172/JCI96393