Catalunya participa en el fòrum STS al Japó

El secretari d’Universitats i Recerca, Francesc Xavier Grau, va participar l’octubre passat en el Science and Technology in Society Forum (fòrum STS). Aquest fòrum se centra en l’àmbit de la ciència i de la tecnologia i es va celebrar a la ciutat japonesa de Kyoto, on es van aplegar uns 1.400 representants d’un centenar de països i organitzacions internacionals de l’àmbit de la recerca, la innovació i l’educació superior.

28/11/2018 15:11
R142_CAT_Forum STS Japo

Science and Technology in Society Forum (fòrum STS)

R142_CAT_Forum STS Japo_2

Fòrum STS

Aquesta és la segona vegada que el Govern assisteix al fòrum STS i la seva presència s’emmarca en la col·laboració establerta amb el Japó dins del projecte de cooperació internacional JEUPISTE, finançat per la Unió Europea (UE). Amb aquest fòrum es vol enfortir els lligams en coneixement i innovació entre Europa i el Japó i fer front als reptes socials comuns per mitjà d’una sèrie d’actuacions d’anàlisi, promoció i suport.

La representació catalana en aquesta trobada és clau per a la projecció internacional de Catalunya, atesa la presència de ministres de països emergents d’Àsia i d’Àfrica, així com de polítics i gestors de l’educació superior, la recerca i la innovació dels principals països de la UE, els Estats Units i el Canadà.

Durant l’estada al Japó, Francesc Xavier Grau va aprofitar per mantenir reunions bilaterals amb agents del sistema d’educació superior, recerca i innovació per tal de fer un seguiment de les relacions ja existents i amb l’objectiu d’establir-ne de noves.

Una de les reunions la va tenir amb el representant de la Universitat de Kobe, que forma part d’una zona especialment estratègica per a temes d’innovació a la regió de Kansai. A la trobada es va plantejar la possibilitat d’ampliar els programes interuniversitaris. Actualment aquesta universitat col·labora amb diversos centres catalans, com ara la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), a través d’un projecte de ciutats intel·ligents (smart cities) sobre informàtica de sistemes; el Barcelona Centre for International Affairs (CIDOB); la Universitat de Barcelona (UB), amb qui té fortes connexions en l’àmbit de l’economia; la Casa Àsia, amb diferents acords d’intercanvi, i l’Institut Barcelona d’Estudis Internacionals (IBEI), amb qui estan acabant de tancar un acord de col·laboració. La Universitat de Kobe està considerant obrir una delegació al sud d’Europa —actualment ja en té a Bèlgica, Polònia i Romania—, i el secretari d’Universitats i Recerca va aprofitar per plantejar els avantatges d’obrir aquesta seu a Barcelona.

Grau també es va reunir amb un representant de la Universitat d’Osaka, el qual es va mostrar molt interessat a establir relacions amb centres catalans per participar en projectes europeus. També va ser productiva la reunió amb el rector de la Universitat de Viena, Heinz Engl, amb qui va parlar de les missions regionals que tenen les universitats austríaques per descentralitzar els recursos destinats a innovació. Van acordar reunir-se més endavant per estudiar el model austríac acadèmia-indústria-finançament.

Francesc Xavier Grau també es va reunir amb Jean-Pierre Bourguignon, president de l’European Research Council (ERC). Catalunya se situa com un dels països capdavanters en la captació de fons competitius de l’ERC amb 38 ajuts per milió d’habitants. Aquests ajuts tenen com a objectiu enfortir l’excel·lència a Europa i el lideratge europeu a escala mundial. Grau i Bourguignon van parlar de l’acord que té l’ERC amb la Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) i de l’acord que acaba de signar amb la Japan Science and Technology Agency (JST).

La comitiva catalana també es va reunir amb aquesta darrera agència per parlar de recerca aplicada i tecnològica, que és l’àmbit d’especialitat de la JST. A més, la gran majoria de convocatòries entre la Comunitat Europea (Horitzó 2020) i el Japó les gestiona aquesta agència. La JST també assessora el Govern japonès en temes científics i internacionals.

Una de les reunions va servir per establir contacte amb el RIKEN, que és un dels instituts de recerca i desenvolupament més importants del Japó i que treballa en àmbits com ara la física, la química, les ciències mèdiques, la biologia i l’enginyeria. Es va acordar treballar amb aquest institut per mitjà de l’oficina que inaugurarà a Brussel·les el proper mes de novembre.

Finalment, Grau va aprofitar per visitar el centre que ACCIÓ té a la capital nipona, on, entre altres temes, es van abordar les oportunitats que poden sorgir del suport de l’oficina a centres i universitats, tant per establir contactes com per aconseguir contractes d’innovació entre empreses japoneses i universitats i centres catalans.