Canvis al capdavant de la Secretaria d’Universitats i Recerca

El mes de juliol passat, Francesc Xavier Grau va ser nomenat nou secretari d’Universitats i Recerca, i Joan Gómez Pallarès, nou director general de Recerca. Així mateix, Lluís Baulenas i Cases va ser nomenat nou secretari general del Consell Interuniversitari de Catalunya. Josep Pallarès Marzal continua sent el director general d’Universitats. Amb aquest equip, la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, vol afrontar els reptes de la nova legislatura.

26/09/2018 13:09
R140_CAT_Nomenaments SUR2018

Secretaria d’Universitats i Recerca

El mes de juliol passat, en la seva primera compareixença davant la Comissió d’Empresa i Coneixement del Parlament de Catalunya, la nova consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, va destacar que, en matèria d’universitats i recerca, un dels objectius clau de la legislatura és consensuar amb tots els agents un nou pacte i aprovar-lo i desplegar-lo, perquè serveixi d’instrument per mantenir les línies bàsiques del model universitari català i reforçar aspectes com el finançament o el retorn social en forma d’oportunitats per a les persones i de coneixement transferit a l’activitat econòmica.

Des de la conselleria, durant aquesta legislatura també es vol aprofundir en el model de tarifació social de les taxes universitàries per garantir l’equitat, afavorir que l’ecosistema format per les universitats, els centres de recerca i les empreses avanci en la transferència de coneixement, i treballar per despertar i fer créixer les vocacions científiques entre els estudiants del país.

Per afrontar tots aquests reptes, el nou equip al capdavant de la Secretaria d’Universitats i Recerca estarà format per:

Francesc Xavier Grau, nou secretari d’Universitats i Recerca (SUR)

Catedràtic de mecànica de fluids a l’Escola Superior d’Enginyeria Química de la Universitat Rovira i Virgili (URV), fins ara dirigia a la URV la Càtedra Universitat i Regió del Coneixement, creada per la URV i la Diputació de Tarragona, per fomentar el desenvolupament del sud de Catalunya com a regió del coneixement. També era vicepresident primer de la Xarxa Vives d’Universitats i vicepresident adjunt de la Xarxa Vives, a més d’exercir la presidència de la Fundació Estela per a la Discapacitat.

Va ser rector de la Universitat Rovira i Virgili entre els anys 2006 i 2014, període en el qual va liderar el Campus d’Excel·lència Internacional Catalunya Sud. Ha estat vocal de la Comissió Permanent i vicepresident primer de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE), president de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i president de la Comissió de Relacions Internacionals del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC).

Entre el 2014 i el 2016 ha estat director acadèmic de la Global University Network for Innovation (GUNi), una xarxa creada per acord entre la UNESCO, la Universitat de les Nacions Unides i l’ACUP per enfortir el paper de l’educació superior a la societat.

Joan Gómez Pallarès, nou director general de Recerca (DGR)

Catedràtic de filologia llatina a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), ha dirigit l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC) des de l’octubre del 2013 fins al seu nomenament com a DGR. Ha estat degà de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB, vicerector de Doctorat i Formació Continuada, vicerector d’Investigació i vicerector de Política Econòmica i Planificació de la mateixa universitat. També ha estat vicepresident del Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya, membre fundador de la Comissió d’Apel·lacions d’ANECA i membre del plenari de la Comissió Nacional Avaluadora de l’Activitat Investigadora (CNEAI).

Ha estat  secretari de l’Associació Catalana d’Entitats de Recerca (ACER) i, com a membre de la seva junta directiva, integrant del Patronat i de la Comissió Delegada de la Institució CERCA. També és membre del grup de treball de la Plataforma Coneixement Territori Innovació (CTI) i de la redacció de l’Agenda per a la innovació i la competitivitat de Catalunya 2015-2020. Des del seu inici, és vocal de la Comissió d’Apel·lacions de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU). Ha rebut la primera Distinció per a la Promoció de la Recerca Universitària de la Generalitat de Catalunya l’any 2000.

Lluís Baulenas i Cases, nou secretari general del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC)

Des del 2017 exercia de secretari general del Departament d’Ensenyament. Abans, el 2016, va ser nomenat director general de Centres Públics. Del 2011 al 2016 va ser director dels serveis territorials d’Ensenyament. També ha exercit diferents càrrecs en l’àmbit educatiu. Així, entre el 2004 i el 2011 va ser inspector d’educació, i entre el 1992 i el 2004 va dirigir l’Institut Ramon Casas i Carbó.