CYBERCAT: Centre de Recerca en Ciberseguretat de Catalunya

El passat 8 de maig es va presentar a Barcelona el nou Centre de Recerca en Ciberseguretat de Catalunya (CYBERCAT), format per diferents grups de recerca en ciberseguretat de sis universitats catalanes. D’aquesta manera s’agrupen més de cent investigadors que ja treballen de manera conjunta en articles científics i en projectes de recerca multilaterals, per arribar a ser una entitat de referència que aglutini el coneixement de tots els grups de recerca que treballen en ciberseguretat a Catalunya.

26/06/2018 13:06
R139_UNI_CyberCat

Centre de Recerca en Ciberseguretat de Catalunya (CYBERCAT)

En els darrers cinc anys, aquests grups han desenvolupat més de 35 projectes competitius, han captat més de sis milions d’euros en fons per a la recerca i han publicat més de 400 articles en revistes indexades.

Les dues idees principals guiaran la recerca del CYBERCAT: d’una banda, minimitzar la informació que es recapta de l’usuari per conciliar la seguretat i la privadesa, el que s’anomena anonimització de dades, orientades a la creació de tecnologies que satisfacin els requisits del nou Reglament europeu de protecció de dades; de l’altra, dissenyar protocols de seguretat que siguin beneficiosos per a totes les parts (coutilitat) per tal que cap dels participants en aquests protocols no estigui temptat de desviar-se’n.

Aquestes relacions també serviran per intensificar la feina en criptografia, així com en seguretat i privadesa de la localització o en l’internet de les coses (internet of things, IoT), a més de destacar projectes que tenen a veure amb les smart cities, relacionats principalment amb la mobilitat del trànsit i amb la participació ciutadana.

El CYBERCAT serà el primer centre de recerca català que aglutina tots els grups que investiguen en seguretat i en privadesa amb els objectius d’aconseguir finançament, ser més visibles i esdevenir interlocutors de la indústria i del Govern. Amb el CYBERCAT també es vol formalitzar i aprofundir la col·laboració en programes de doctorat i reforçar i estendre la formació d’alt nivell en aquests àmbits, de manera que es puguin consolidar i estrènyer les relacions de recerca existents entre les universitats catalanes que hi participen.

Els grups de recerca que integren el CYBERCAT estan coordinats pel grup de recerca CRISES de la Universitat Rovira i Virgili (URV), el responsable del qual és Josep Domingo-Ferrer. Per part de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), en formen part el Grup de Seguretat de la Informació (ISG, per les sigles en anglès d’Information Security Group), coordinat per Miquel Soriano, i el grup de recerca en Matemàtica Aplicada a la Criptografia (MAK), liderat per Jorge Villar. Pel que fa a la resta d’universitats, els grups de recerca implicats són el Cryptography & Graphs Research Group (C&G) de la Universitat de Lleida (UdL), coordinat per Josep M. Miret; el K-ryptography and Information Security for Open Networks (KISON) de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), coordinat per David Megías; el Security of Networks and Distributed Application (SENDA) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), coordinat per Jordi Herrera, i el Wireless Communications (WiCom) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la responsable del qual és Vanesa Daza.