Butlletí RECERCAT
Biomiics (Biología en Cómics), entrevista a la il·lustradora Miriam Rivera

Miriam Rivera és la biòloga il·lustradora de la web Biomiics (Biología en Cómics), de divulgació científica. Ha col·laborat amb Il·lustraciència, Galènia Comunicació Mèdica i Scenio. Els seus còmics permeten treballar a l’aula temes específics de biologia com ara les vacunes, els antibiòtics o els gens, o altres de més genèrics com ara les diferents modalitats de recerca, la Marxa per la Ciència o la situació de les dones científiques. També escriu un blog on parla d’il·lustració científica i representació/visualització de dades.

12/12/2017 12:12
R132_REDU_Entrevista Miriam Rivera

Miriam Rivera i Biomiics

La il·lustradora va concedir una entrevista a Recercat per explicar-nos d’on sorgeix el seu interès pel còmic científic, com creu que es pot utilitzar el seu material a l’aula i a quin grup d’edat van destinats els seus còmics.

— D’on sorgeix el teu interès pel còmic científic?

Des de ben petita m’ha agradat dibuixar i quan era adolescent m’encantava llegir manga. Vaig estudiar biologia humana i, mentre feia el màster en Comunicació Científica, vaig pensar que seria genial poder explicar a la gent diferents temes d’aquesta disciplina fent el que m’agrada: dibuixar còmics.

— Quins objectius persegueixes amb el teu projecte?

M’agradaria que la gent pogués veure que la ciència, explicada amb una història, humor i dibuixos, pot ser interessant i divertida. A més, és necessari tenir una mínima base científica per prendre decisions en el dia a dia. Per exemple, segur que si tens la grip t’anirà bé un antibiòtic? I si puc arrencar un somriure als investigadors amb aquests còmics, millor que millor.

— Com creus que es pot utilitzar el teu material a l’aula?

Crec que Biomiics pot ser una bona manera d’introduir una lliçó a l’aula, com si fos una història en què intervindran un seguit de personatges. Així, al llarg de la lliçó, els pots anant coneixent en més profunditat. A més, també pot funcionar com un resum del temari que ajudi a recordar globalment el contingut de cara a l’estudi.

— Com selecciones els temes dels còmics?

Tinc un repertori de temes pensats, però a l’hora de la veritat dibuixo sobre el tema que em ve de gust. Si se m’acut una història divertida entre dos neurones, per exemple, m’hi llanço.

— A quin grup d’edat van destinats els teus còmics?

Intento que el grup d’edat sigui el més ampli possible, tant en edat com en coneixements sobre el tema. De vegades tinc més èxit que d’altres aconseguint-ho. Però, si hem de concretar, diria que el públic diana es troba per sobre dels 10 anys. Depèn una mica del tema del biomiic. En general, solen tenir bona acollida entre estudiants de batxillerat, universitaris i gent especialitzada (investigadors, metges…).

— Quins avantatges té el còmic sobre altres formats per fer divulgació?

Per començar, un còmic crida molt més l’atenció que un text. Recordem un 65 % del que veiem, i només un 10 % del que llegim. Si el text i la imatge s’integren correctament, faciliten la comprensió i recordem el tema durant més temps. A més, si fem servir una narrativa, com en el cas del còmic, l’efecte emocional de la història potenciarà encara més aquests processos cognitius. Hi ha estudis que apunten que els còmics augmenten el coneixement científic, l’empatia, l’interès i el compromís, i promouen el debat. El còmic també té l’avantatge que es pot reproduir en paper i en format digital.

— Ens pots avançar els temes dels teus propers còmics?

No puc prometre que aquest serà el següent, però ja tinc un petit guió pensat sobre com les alcohol deshidrogenases del fetge lluiten per fer front a una nit de botellón.