Butlletí RECERCAT
Barcelona, ciutat d’acollida internacional per al foment de la recerca, la innovació i l’emprenedoria

Des de finals del 2017 i especialment aquest primer trimestre del 2018, Barcelona ha esdevingut una de les ciutats europees de referència per a les grans empreses internacionals per instal·lar-hi els seus centres de referència en recerca, innovació i emprenedoria.

18/04/2018 13:04
R137_INN_Barcelona hub innovacio_1

Barcelona Hub

R137_INN_Barcelona hub innovacio_2

Barcelona: Disseny Hub Barcelona (Museu del Disseny de Barcelona) i Torre Agbar / Zarateman

Diversos rànquings situen Barcelona al capdavant de les ciutats europees amb un entorn socioeconòmic suficientment atractiu i un ecosistema de recerca i innovació capdavanter per poder desenvolupar les seves activitats de recerca, desenvolupament i innovació. A continuació s’exposen tres exemples que mostren aquest atractiu de la ciutat.

Living Lab d’Everis

Everis és una empresa de consultoria multinacional d’origen espanyol que treballa en projectes de desenvolupament de negoci, estratègia de negoci, manteniment d’aplicacions tecnològiques i externalització (outsourcing).

A Barcelona ha creat un espai, el Living Lab, per impulsar la innovació i l’emprenedoria, fent partícips els empleats, els clients, els socis tecnològics i l’ecosistema de recerca i innovació. El Living Lab vol ser un espai referent per a les activitats d’innovació i ofereix totes les activitats relacionades en el seu procés: formació, cocreació, acceleració d’idees i showroom, entre d’altres.

ASICS

ASICS (acrònim de la frase llatina anima sana in corpore sano) és una de les empreses de material i roba esportiva més importants del món. L’empresa va ser fundada el 1949 a Kobe (Japó).

Actualment impulsa a Barcelona un programa d’acceleradores d’empreses de base tecnològica en el sector de l’esport i la salut. Té previst finançar un total de 10 projectes disruptius per un import unitari de 30.000 euros en format de préstec convertible (ASICS esdevindrà accionista de les noves empreses). Els projectes seleccionats tindran mentoria tant de professionals interns d’ASICS com d’externs, per exemple d’ACCIÓ, Rousaud Costas Duran o Barcelona Tech City, entre d’altres.

Amazon

Amazon és una companyia estatunidenca de comerç electrònic amb seu a Seattle (Estats Units). És una de les primeres grans companyies a vendre béns a través d’internet.

Aviat ubicarà un centre de recerca de referència per a l’empresa sobre aprenentatge automàtic (machine learning) i intel·ligència artificial al districte 22@. Amb aquest centre, Amazon vol millorar els seus processos logístics i d’emmagatzematge, optimitzar-ne els costos associats, predir la demanda dels seus clients en funció de diversos paràmetres amb un únic objectiu: millorar la satisfacció final del client.

Aquests exemples mostren com l’ecosistema de recerca, amb universitats i centres de recerca ben situats en els principals rànquings universitaris, així com una qualitat de vida també ben situada en els diferents indicadors, fan que Barcelona sigui una ciutat de pes per atraure inversions internacionals que no només tenen un impacte en les mateixes organitzacions impulsades, sinó que volen implicar la societat en general.