# 13

CiC comunicació

Dossier digital

Consell Interuniversitari de Catalunya
Dipòsit legal: B-31016-2012 / ISSN: 2014-2935

Dijous, 18 de setembre de 2014 Imprimeix

::Actualitat

En l’acte oficial d’inauguració del nou curs acadèmic 2014-2015 celebrat a la Seu Vella de Lleida, organitzat per la Universitat de Lleida i presidit pel conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell es lliuraren les distincions Jaume Vicens Vives 2014 a la qualitat docent universitària.  Els professors Joan Simon Pallisé, professor de Botànica de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona; Elena Valderrama Vallés, professora d’Arquitectura i Tecnologia de Computadors en el Departament de Microelectrònica i Sistemes Elèctrics de la Universitat Autònoma de Barcelona;  Josep M. Coll i Alemany, professor de la Universitat Ramon Llull i  Joseph Hopkins, professor de la Universitat Oberta de Catalunya i director del Programa de Llengües, van rebre el premi a la categoria individual.

Pel que fa als premis col·lectius, s’han atorgat als projectes: Cetrencada, publicació multiplataforma del Taller Integrat de Periodisme del Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra i al projecte Emprendre, pel seu caràcter innovador, l’ús de les TIC i el foment de l’emprenedoria en els estudis de pedagogia de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili. L’import atorgat a cada persona i projecte guardonats es destinarà a futurs projectes d’innovació o de millora docent.

La Secretaria d’Universitats i Recerca ha posat en marxa una nova campanya per impulsar el desenvolupament de 75 nous projectes de Doctorats Industrials després de l’èxit de la primera edició, en què es van superar els objectius plantejats.

L’objectiu del Pla de Doctorats Industrials és contribuir a la competitivitat i internacionalització de la indústria catalana, reforçar els instruments per captar el talent que genera el país i situar els futurs doctors en condicions de desenvolupar projectes d’R+D+I en una empresa.

L’element essencial del procés de doctorat industrial és el projecte de recerca estratègic de l’empresa on el doctorand desenvolupa la seva formació investigadora, en col•laboració amb una universitat, i que és objecte d’una tesi doctoral. Els doctors industrials actuen així com a ponts de transferència de coneixement i contribueixen a estrènyer les relacions entre el teixit industrial de Catalunya i les universitats i centres de recerca.

El secretari d’Universitats i Recerca, Antoni Castellà, va destacar que gràcies a la nova campanya de Doctorats Industrials i als més de 70 projectes ja en marxa “es millora la competitivitat i internacionalització del teixit industrial”. Castellà va afegir que “les 12 universitats i les empreses que ja participen en el Pla de Doctorats Industrials afavoreixen que Catalunya aconsegueixi unes quotes més altes de transferència de coneixement per tal que els resultats de la tasca investigadora reverteixin en més desenvolupament econòmic i social”.(...)

En dos anys, prop de 30.000 universitaris han utilitzat l'aplicació mòbil Guies de Conversa Universitària (GCU)

L’aplicació per a mòbils de les Guies de Conversa Universitària (GCU) té, des de la seva creació a l’octubre de 2012, gairebé 30.000 usuaris. Aquesta eina, disponible tant per a dispositius IOS com Android, va ser creada per la Secretaria d’Universitats i Recerca de la Generalitat (SUR) en col•laboració amb la Universitat de Barcelona (UB) per facilitar l’estada a Catalunya dels estudiants universitaris que vénen de l’estranger i la dels catalans que marxen a formar-se més enllà de les nostres fronteres.

La majoria dels usuaris ha descarregat l’App des de dispositius IOS (86%). Entre gener i juny d’enguany el nombre de descàrregues ha estat de gairebé 12.000. El secretari d’Universitats i Recerca, Antoni Castellà, ha informat que “aquestes connexions s’han realitzat principalment des de països amb importants sistemes universitaris, com ara França, USA, Itàlia, Gran Bretanya, Mèxic, Alemanya i Canadà”. Així mateix, Castellà ha destacat que “la valoració mitjana dels usuaris és de 4,1 punts sobre un total de 5”. (...)

 

El portal surtderecercapercatalunya.cat es consolida com a referent d'activitats de divulgació científica per a les famílies

El portal surtderecercapercatalunya.cat, que va posar en funcionament la Secretaria d’Universitats i Recerca el passat mes de febrer en el marc dels actes commemoratius del Tricentenari, es consolida com un referent d’activitats de divulgació científica per a les famílies catalanes.

Així, després d'entrar en servei, el portal ha rebut prop de 25.000 visites. Cada dia el web ha donat a conèixer una nova activitat per sortir de recerca per Catalunya, així aquests primers 6 mesos ha contribuït a difondre més de 180 activitats per apropar la recerca i el coneixement científic a la societat.

El Secretari d'Universitats i Recerca, Antoni Castellà, ha remarcat que "el nou portal ajuda a promoure la cultura científica. Volem que la gent conegui allò que es fa en el seu país i surti de recerca per Catalunya. Creiem que aquesta campanya està ajudant a aquest repte".

Des dels seus inicis, el projecte s’ha consolidat i creix a un ritme sostingut a les xarxes socials. Així, el compte Twitter @surtderecerca ja acumula més de 750 seguidors i la pàgina de Facebook Surtderecerca més de 1600. Coincidint amb les vacances escolars, les visites al web han crescut al juliol gairebé un 700%  respecte al mes anterior, refermant així l’interès del públic familiar per les activitats de recerca proposades en aquest període.   

El portal surtderecercapercatalunya.cat té un doble objectiu: d’una banda, apropar i fer accessible la ciència a tothom, especialment al públic familiar; i, de l’altra, despertar futures vocacions científiques entre el públic més jove. La Secretaria d'Universitats i Recerca vol promoure el coneixement de la ciència com una activitat de lleure amb l'objectiu de posar en valor la recerca que es fa al nostre país.

El secretari d'Universitats i Recerca, Antoni Castellà, en l'acte de cloenda de la 46a edició de la Universitat Catalana d'Estiu (UCE), va assegurar que "només" en el marc d'un Estat propi Catalunya podrà continuar avançant en una economia basada en el coneixement i de major benestar social.

Castellà va explicar que, d'acord amb les característiques de país, Catalunya vol ser Dinamarca o Finlàndia mentre que s'ha preguntat si Espanya s'ha plantejat mai ser Alemanya. En aquest sentit, va destacar que el que preval és la voluntat de Catalunya per ser un país capdavanter, així com la capacitat per ser-ho. Concretament, Castellà va subratllar que Catalunya té les condicions necessàries per esdevenir un país capdavanter al món ja que té una dimensió de menys de 10 milions d'habitants, és profundament democràtic, té una societat civil molt arrelada al territori i amb una capacitat molt important de construir país, i així mateix té un potent sistema d'educació i recerca per continuar avançant en una economia d'alt valor afegit.

El secretari d'Universitats i Recerca també va felicitar la UCE que en aquesta edició on conflueixen tres grans efemèrides -Tricentenari dels fets del 1714, centenari de la Mancomunitat i la convocatòria de la consulta del 9N- ha sabut recollir les inquietuds de la societat catalana i ha tingut un rècord de participants.

El Govern reconeix l'excel·lència de 29 investigadors del sistema universitari català amb el lliurament de les distincions ICREA Acadèmia

El conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, acompanyat del secretari d'Universitats i Recerca, Antoni Castellà, i del director de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), Jaume Bertranpetit; van lliurar les distincions ICREA Acadèmia a 29 investigadors del sistema de recerca català. Aquests guardons, que enguany arriben a la VI edició, reconeixen la tasca de recerca del professorat que desenvolupa la seva feina en alguna universitat pública catalana i, alhora, contribueix a retenir el talent investigador dins el sistema universitari de Catalunya.

Amb la convocatòria d’enguany també s’inicia un nou cicle d’aquestes distincions que preveuen la dedicació prioritària a activitats de recerca en una universitat pública de Catalunya durant cinc anys. Així, en la present edició, 16 dels 29 guardonats ja havien estat reconeguts durant la primera convocatòria de l’any 2008. Després de completar cinc anys d’investigació (2008-2012), renoven ara per un segon període (2013-2017). 

Amb el reconeixement com a investigadors ICREA Acadèmia, els 29 professors guardonats rebran 40.000 euros cadascun. Aquestes distincions estan destinades exclusivament al professorat universitari que fa recerca a la universitat i, en especial, al que es troba en fase plenament activa i d’expansió de la seva activitat investigadora. (...)

El decret de preus públics universitaris per al curs 2014-2015 no ha aplicat l’actualització de l’IPC per a les primeres matrícules de graus i cicles, d’acord a la proposta que el Govern va presentar a la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya. Aquest òrgan, integrat pels rectors i els presidents dels Consells Socials de les Universitats, va informar positivament sobre el decret que va ser aprovat en el Consell Executiu del Govern.

Amb aquest decret –que afecta els preus dels serveis acadèmics i complementaris dels ensenyament que presten les universitats públiques de Catalunya i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) per al curs 2014-2015–, el Govern dóna compliment al compromís de la Secretaria d’Universitats i Recerca de mantenir els preus dels crèdits matriculats per primera vegada després de l’aplicació, al 2012, del sistema que estableix el pagament en funció del nivell de renda familiar. Un mecanisme que garanteix que ningú quedi fora de la universitat per motius econòmics.

La congelació dels preus públics universitaris, que ja es va aplicar el curs 2013-2014, respon a l’objectiu de facilitar l’accés als estudis. Així, per segon curs consecutiu, els preus dels crèdits han estat els mateixos: 25,27 euros per als estudis de coeficient A; 35,77 euros pels de coeficient B; i 39,53 per als de coeficient C.

També s’han mantingut els preus en les repeticions de matrícula, màsters, doctorats i serveis acadèmics administratius, tot i que en aquests casos sí s’ha aplicat l’actualització de l’IPC. En el cas dels màsters que no habiliten per a l’exercici d’activitats professionals regulades, continua l’opció de rebaixa de fins a un 30% sobre el preu del crèdit. Així, hi ha dos preus diferenciats actualitzats amb l’IPC entre els estudis que habiliten (40,88 euros/crèdit) i els que no habiliten (65,41 euros/crèdit, susceptible a la bonificació del 30%). (...)

Amunt

:: Accés a la Universitat

Els dies 11, 12 i 13 de juny un total de 30.305 estudiants van presentar-se a les proves d’accés a la universitat (PAU). D’aquests, 26.148 es van examinar de la fase general i 4.157 només de la fase específica.

Un total de 24.967 estudiants, el 95,48% dels 26.148 que es van presentar de batxillerat, podran accedir el curs 2014-2015 a la universitat. La nota mitjana global de les PAU ha estat enguany de 6,474.

La nota mitjana de l’expedient de batxillerat d’aquests estudiants ha estat de 7,28, i la nota mitjana d'accés a la universitat, que es calcula en base al 60% corresponent a l’expedient de batxillerat i el 40% restant a la nota de la fase general de les PAU, ha estat de 6,956, la més alta dels últims 5 anys.

Dels 4.157 estudiants que només s’han examinat de la fase específica, 1.394 procedeixen de batxillerat i 2.763 de cicles formatius de grau superior (CFGS). El percentatge d’aquests alumnes de la fase específica aprovats ha estat del 59,66% en el cas d’alumnes de batxillerat i del 50,32% en el cas d’alumnes de cicles formatius de grau superior (CFGS).

Els estudiants provinents dels CFGS i que volien accedir al grau d’Educació han pogut realitzar una Prova d’Aptitud Personal (PAP) de llengua catalana i llengua castellana i un 40% han superat els requisits demanats. (...)

La convocatòria extraordinària de setembre té lloc els dies 8, 9 i 10 de setembre, amb un total de 5.966 matriculats.

Un total de 45.226 estudiants (47.038 el 2013) s’han preinscrit enguany en alguna de les set universitats públiques catalanes: Universitat de Barcelona (UB), Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Universitat Pompeu Fabra (UPF), Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Universitat de Lleida (UdL), Universitat Rovira i Virgili (URV) i Universitat de Girona (UdG), més la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). (...)

El Govern distingeix els 326 estudiants que van obtenir un Excel•lent a les Proves d'Accés a la Universitat 2014

El conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, va lliurar el passat mes de juliol,  les distincions als 326 estudiants que havien obtingut una qualificació d'excel·lent en les proves d'accés a la universitat (PAU) del mes de juny. Enguany, el nombre de guardonats ha estat el més alt en la història de les PAU. La nota d’aquests estudiants en la fase general de les proves ha estat igual o superior a 9 i, per primer cop, un alumne ha tret un 10.

El conseller va estar acompanyat pel secretari d’Universitats i Recerca, Antoni Castellà; el secretari de Polítiques Educatives, Joan Mateu; la directora general d’ESO i Batxillerat, Teresa Pijoan; el president de l’Agència per la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), Josep Joan Moreso; el secretari general del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), Claudi Alsina i el Cap de l’Oficina d’Accés a la Universitat, Jesús M. Prujà.

Els 326 estudiants distingits van recollir el guardó en un acte que es va celebrar a l’Auditori de Barcelona. La Generalitat va crear aquests guardons el 2001 amb la finalitat de premiar els alumnes que havien obtingut millors resultats en les PAU. Els 8 estudiants amb millor nota han rebut, a més del diploma acreditatiu, un obsequi. (...)

El Programa de millora i innovació en la formació de mestres (MIF), que el Govern i les universitats van posar en marxa fa un any, avança en l’atracció d’estudiantat excel•lent per cursar els graus de mestre i, de cara al pròxim curs 2014-2015, creix un 14% el nombre d’estudiants de Batxillerat amb una nota igual o superior a 7 que han escollit en primera opció aquest tipus d’estudi després de superar les Proves d’Accés a la Universitat (PAU).

Aquest canvi coincideix amb la implantació del requisit obligatori de superar les Proves d’Aptitud Personal (PAP) en les matèries de llengua catalana i de llengua castellana per poder matricular-se en un grau de mestre. Per primera vegada, tots els alumnes, tant de Batxillerat com de CFGS, han hagut d’acreditar un coneixement mínim en ambdues matèries. 

El director general d’Universitats, Lluís Jofre, va fer una valoració molt positiva del primer any d’implementació de les PAP i va anunciar que de cara al 2016 es treballarà per introduir “una prova específica de competències que anirà més enllà del català i del castellà”.

Una altra de les accions incloses en el Programa MIF ha estat la convocatòria d’ajuts de recerca en millora i innovació en la formació inicial de mestres per aquelles titulacions impartides en les universitats participants en el programa. La resolució de l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) ha concedit ajuts a 40 projectes per un valor total de prop de mig milió d’euros (472.643 euros). (...)

 

Amunt

::Internacionalització universitària

•          El Govern destina 2 milions d'euros per contribuir al finançament de les despeses que comporta estudiar en altres països

Uns 1.900 estudiants universitaris que hagin obtingut una estada acadèmica amb reconeixement acadèmic a l’estranger per al curs 2014-2015 optaran a un ajut complementari de fins a 1.200 euros. Es tracten dels ajuts MOBINT, finançats per la Secretaria d’Universitats i Recerca i gestionats per l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Enguany, el Govern ha destinat 2.000.000 euros per a aquests ajuts, la mateixa quantitat que l’any passat. 

L’estudiantat de les universitats catalanes que hagin estat seleccionats per a una estada acadèmica de mobilitat dins el programa Erasmus o d’altres programes de mobilitat internacional propis de les universitats han pogut demanar l’ajut MOBINT. L’objectiu dels ajuts és contribuir al finançament de les despeses que comporta estudiar en altres països amb 200 euros mensual fins a un màxim de sis mesos.

Per poder beneficiar-se de l’ajut, els estudiants, a més, han d’haver superat 60 crèdits dels seus estudis; tenir com a mínim una nota mitjana ponderada de l’expedient de 5,70 per als ensenyament tècnics o de 6,30 per a la resta d’ensenyaments; i tenir un coneixement suficient de la llengua de docència de la universitat de destinació. (...)

  • Aprova el Projecte de llei de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya, a qui dota d’instruments legals i organitzatius per afavorir la seva posició de referència a nivell europeu
  • La norma atribueix noves funcions a l’Agència, com l’avaluació, la certificació, l’auditoria i l’acreditació de la qualitat a les universitats i centres d’educació superior, o l’avaluació de l’activitat desenvolupada pel personal investigador de les universitats

El Govern ha aprovat el Projecte de llei de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), que dota l’organisme dels instruments legals i organitzatius necessaris per afavorir la seva posició de referència a nivell europeu. El text reforça la independència de l’agència com a instrument estratègic per internacionalitzar el sistema universitari català i afavoreix la innovació en la docència, la recerca i la gestió universitària.

L’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya ha d’esdevenir la institució de referència en el manteniment de la qualitat i l’excel•lència que caracteritzen el sistema universitari de Catalunya, alineant-se amb l’entorn internacional i escoltant amb precisió les necessitats del sector i del conjunt de la societat. Amb la vista posada en aquests objectius, el Projecte de llei atribueix noves funcions a l’Agència, entre les quals destaquen l’avaluació, la certificació, l’auditoria i l’acreditació de la qualitat a les universitats i centres d’educació superior, així com l’avaluació de l’activitat desenvolupada pel personal investigador de les universitats. També podrà analitzar les tendències en l’educació superior i el seu desenvolupament nacional i internacional, assessorar les universitats per promoure l’excel•lència dels serveis que presten i elaborar informes sobre els dèficits de qualitat detectats a les universitats. Com a novetat també destaca que la llei defineix el contracte-programa com  l’instrument de relació entre l’Agència i el departament competent en matèria d’universitats. (....)

 

El Govern ha impulsat un programa de cooperació acadèmica Califòrnia-Catalunya

El conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, ha signat un conveni amb la provost de la Universitat de Califòrnia (UC), Aimée Dorr, que consolida la relació entre Catalunya i Califòrnia i amplia els àmbits de col•laboració tant pel que fa a l’intercanvi de professorat i d’estudiants, com a la incorporació al sistema català de coneixement en innovació i emprenedoria científica californians.

Durant la primera visita de la jornada –a les instal•lacions de Hewlett Packard–, el conseller va destacar el “salt endavant” que representa el conveni amb la UC en la relació entre els mons acadèmics català i californià iniciada fa 30 anys i la “multitud de contactes i relacions institucionals” que ha generat. Ha posat com a exemple la llarga tradició de les universitats catalanes amb la UC Irvine, que durant 15 anys ha acollit més d’un centenar de joves catalans de la mà del programa impulsat per l’empresari Pere Balsells, un model de mecenatge que, segons Mas-Colell, “hauria de ser expandit i reforçat”. (...)

 

 

El sistema universitari de Catalunya participa al NAFSA, una de les trobades més importants del món en educació superior per promoure la internacionalització de les universitats catalanes

L'edició 2014 de la Fira NAFSA ha comptat amb la participació de més de 8.000 delegats de 120 països de sistemes universitaris i institucions d'educació superior d'arreu del món.

Catalunya ha participat en la Conferència i Fira Anual de l’Associació Nord-americana d’Educadors Internacionals NAFSA que es va celebrar a San Diego del 25 al 30 de maig. Aquesta trobada és la reunió més important de sistemes universitaris i institucions d’educació superior d’arreu del món.

La delegació catalana –integrada pel Govern de la Generalitat, l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i les dotze universitats (UB, UAB, UPC, UPF, UdG, UdL, URV, URL, UOC, UVic, UIC, UAO)– ha estat present al recinte firal amb l’estand Study in Catalonia. A knowledge hub in Southern Europe, on els visitants trobaven una completa informació sobre el sistema universitari català.  Així mateix, es van organitzar diferents actes per donar a conèixer les possibilitats per estudiar i fer recerca a Catalunya i per impulsar acords perquè estudiants i professors de les universitats catalanes participin en programes d’intercanvi amb institucions de l’estranger.

 

© Generalitat de Catalunya