Guardonats dels Premis Nacionals de Recerca 2013

Premi Nacional de Recerca 2013: Dr. Elias Campo

Catedràtic d’Anatomia Patològica de la Universitat de Barcelona i director de Recerca de l’Hospital Clínic de Barcelona, Elias Campo s’ha distingit per la seva recerca sobre els orígens, desenvolupament i diagnosi de la leucèmia.
Al capdavant de l’equip de recerca en Oncomorfologia Funcional Humana i Experimental de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer, l’IDIBAPS, Campo és un referent mundial en l’estudi de les neoplàsies limfoides, els tumors de les cèl·lules limfàtiques.
El professor Campo coordina el Consorci per a l’Estudi del Genoma de la Leucèmia Limfàtica Crònica, que forma part del Consorci Internacional dels Genomes del Càncer.
Lidera els estudis de seqüenciació completa del genoma de la leucèmia, així com la recerca relativa als canvis del material genètic i les seves proteïnes reguladores. Unes investigacions que han permès identificar les cèl·lules que originen la leucèmia, el descobriment de nous mecanismes moleculars implicats en el seu desenvolupament i la millora del diagnòstic.
Les aportacions del professor Campo contribueixen a millorar la capacitat per diagnosticar i classificar els pacients, alhora que promouen l’avenç de nous enfocaments terapèutics. En aquest sentit, l’activitat investigadora d’aquest prestigiós patòleg està estretament vinculada a l’activitat assistencial en un clar model de recerca que integra ciència bàsica i pràctica clínica.
Elias-Campo

Premi Nacional de Recerca al Talent Jove: Dra. Isabelle Anguelovski

La doctora Isabelle Anguelovski està especialitzada en problemes de pobresa relacionats amb desigualtats mediambientals. En aquest sentit, ha centrat la seva carrera acadèmica i professional a abordar aquests problemes d’equitat entre els grups afectats per les desigualtats mediambientals a Europa, Amèrica Llatina i els Estats Units.
Investigadora Marie Curie de la Comissió Europea, en els darrers cinc anys, la doctora Anguelovski ha desenvolupat la seva carrera investigadora a Barcelona. A l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la UAB, Isabelle Anguelovski estudia iniciatives urbanes que condueixin a la revitalització dels barris i a la justícia mediambiental urbana.
La formació internacional i multidisciplinària d’Anguelovski inclou un doctorat al Departament d’Estudis Urbans i Planificació de l’Institut de Tecnologia de Massachusetts (MIT). També compta amb una llicenciatura en Ciències Polítiques a l’Institut “Sciences Po” de Lille, i amb un màster en Desenvolupament, Cooperació i Acció Humanitària a la Sorbona. A la Universitat de Harvard, la guardonada va estudiar Administració i Gestió sense Ànim de Lucre.
Aguelovski

Premi Nacional de Mecenatge Científic: Fundació Josep Carreras

La Fundació Josep Carreras té com a principal objectiu que la leucèmia sigui curable en tots els casos. Per aquesta raó, des de la seva creació l’any 1988, impulsa la recerca científica. En aquest àmbit, la Fundació ha invertit més de 100 milions d’euros en investigació, conjuntament amb les fundacions germanes d’Alemanya, Suïssa i els Estats Units. Aportacions econòmiques que s’han traduït en més de 800 projectes, que inclouen tant la investigació com l’assistència psicosocial. A banda de la recerca científica, la Fundació també dóna suport als pacients de leucèmia i altres hemopaties malignes, així com a la donació de medul·la òssia.
Des de l’any 2010, la Fundació, juntament amb la Generalitat de Catalunya, impulsa l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras.

Premi Nacional de Comunicació Científica: Diari Ara

Aquest mitjà de comunicació, de gran difusió a Catalunya, dedica cada setmana un ampli espai a les notícies sobre recerca en l’Ara Ciència, que s’integra en l’edició dominical del diari. Un suplement que ofereix informacions que són un exemple de professionalitat i rigor sobre la recerca que es fa a Catalunya i arreu del món.
L’aposta ferma del diari Ara per la informació científica va més enllà d’aquest suplement i de les notícies que difon regularment en el suport paper ja que té una destacada continuïtat en l’edició digital del diari.
Diari ARA

Premi Nacional al Partenariat Publicoprivat en Recerca i Innovació: KIC InnoEnergy Iberia

Creada el 2010, és una de les tres comunitats d’innovació i coneixement, les anomenades KIC, que impulsa l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia per fomentar la innovació i l’impacte de l’energia sostenible en l’economia i la societat europea.
KIC InnoEnergy Iberia està impulsada per la Universitat Politècnica de Catalunya, l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya, ESADE i Gas Natural Fenosa, amb el suport de la Comissió Europea.
KIC InnoEnergy Iberia s’ha consolidat com un àmbit de cooperació publicoprivada en el camp de l’energia. Compta amb nombrosos programes de formació avançada, com ara màsters i doctorats, en col·laboració amb l’empresa. També promou projectes mixtos de recerca i innovació, de protecció de coneixement i de generació de noves empreses.
KIC InnoEnergy Iberia
Data d'actualització:  27.01.2014